المغربي
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
المغربي

عبر عن أرائك بكل حرية

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

يا تري تعرف أية عن .. :: الفنون العسكرية في الاسلام :: ..

كاتب الموضوعرسالة
akrom
المشرف

المساهمات : 41

يا تري تعرف أية عن .. :: الفنون العسكرية في الاسلام :: .. Empty
مُساهمةموضوع: يا تري تعرف أية عن .. :: الفنون العسكرية في الاسلام :: ..   يا تري تعرف أية عن .. :: الفنون العسكرية في الاسلام :: .. Icon_minitimeالسبت مارس 01, 2008 8:11 am

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انت قرأت كتير عن الجهاد ..اسبابه ..انواعه .. اصوله في الكتاب و السنه ..وحتي اسماء بعض المعارك المشهورة ... بس عمرك قرأت تفاصيل معركة كأنك بتسمع فيها السيوف و الخيل و تشوف التكتيكات و امتي انسحبواو امتي انكسروا و امتي هاجمواو ازاي انتصرنا

انت سمعت كتير عن معارك فتح فارس و الشام و مصرو الاندلس .. لكن عمرك سمعت عن معارك فتح ماوراء النهرين و بلاد افريقية شمالها و جنوبها و شمال الشام و القسطنطينية

انت سمعت ان هارون الرشيد كان بياخد الجزية من ملكة الروم وبعده من نقفور كلب الروم ...
بس تعرف ده ابتدي امتي .. و انتهي لية و ازاي

تعرف ازاي العرب كانوا بيصنعوا السيوف يعني- فن صناعة السيوف-
ازاي كانوا بيستخدموها ...... مش ممكن انهم كانوا بيمسكوا حتة حديدة لها سن ويطعنوا بيها العدو وخلاص..اية انواعها اية اسمائها اية اشهرها .. و ازاي كانوا بيستخدموها اية اساليب الطعن و المبارزة

ياتري تعرف اسماء اللي خرجوا للمبارزة في المعارك و لية و عملوا اية

ياتري تعرف اسماء الخيل العربية اللي كانت تحت الفرسان و لية كانوا بيتغنوا بالشعر فيها

ياتري تعرف كانت اية تكتيكات المعارك الاسلامية و شكل الاراضي اللي حصلت عليها و كانت كام يوم و هل كل الايام كانت لينا و لا فيه ايام كانت علينا

علي العموم الفايدة من ورا الموضوع كبيرة

ممكن تكون حافز لينا او حتي لأولادنا لو علمناهم التاريخ ده ..

و اللي خلاني ابتدي الموضوع اني وقع تحت ايدى كتاب اسمه " الفن العسكري الأسلامي "

تأليف:العميد الركن ياسين سويد
الناشر: شركة المطبوعات للتوزيع والنشر
تاريخ النشر: 01/01/1990

ان شاء الله هاشارك بنقل بعض من الجهد اللي كان فيه

أرجوكم لو فية حد يعرف عن موضوع فن و تكتيكات الحرب عند المسلمين يشاركنا

انا سمعت عن كتب في مكتبة دبلن في ايرلندا بتحكي عن تاريخ الفروسية و فنون الحرب الاسلامية و في مكتبات انجلترا و الكونجرس الامريكي و فرنسا

سمعت عن مخطوطات هناك محتاجة حد يحققها و يعيد كتابتها و نفسي ييجي اليوم اللي اقدر اقراها لاولادي بكل فخر

انا سمعت عن مخطوطات في تركيا و الصين و الهند ماحدش عارف عنها حاجة ترجموها للغتهم هم و احنا هنا مش عارفين حاجة

ماحدش يعرف يروح الاماكن دي و يدخل و ينشرها لينا و له الثواب

زمان الطبيب برزويه و بأمر من كسري انوشروان راح اشتغل في مكتبة ملك من ملوك الهند علشان ينسخ كتاب" كليلة ودمنة" .. و ده كان كتاب الملوك بيتوارثوه مش مسموح لحد من الرعية انه يقراه و السبب انه كتاب فية حكمة اجيال من الملوك و تراث شعب بيفخر بيه الملوك

علي العموم انا عايز اشوف ارائكم قبل ما نبتدي

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يا تري تعرف أية عن .. :: الفنون العسكرية في الاسلام :: ..
صفحة 1 من اصل 1